NYHETSBREV

EMPLOYER BRANDING

Anna Dyhre – Employer Branding

Att hitta och behålla rätt kompetens är en av de absolut största utmaningarna för varje arbetsgivare. För att lyckas krävs ett starkt arbetsgivarvarumärke, eller employer brand, som det ofta heter även på svenska. Och på samma sätt som vid allt varumärkesarbete gäller det att göra rätt och att vara konsekvent. Att ständigt behöva hitta ny personal kostar stora pengar. För att inte tala om vad det kostar att rekrytera fel.

Anna Dyhre är före detta Sverigechef på Universum och sedan 2009 eget konsult inom employer branding. Hon är en mycket uppskattad föreläsare och utbildare, som också skrivit flera böcker, senast ”Employer Branding: Allt Du behöver veta för att bli en attraktiv arbetsgivare.

Vi ställer några frågor till Anna

Varför är arbetsgivarvarumärke så aktuellt 2015?
– Det finns många skäl: Svårigheten att hitta rätt personal som bara väntas bli mer påtaglig med pågående stora pensionsavgångar, allt kräsnare unga talanger som röstar med fötterna, och sociala medier som sprider rykten om företag med en helt ny kapacitet.

Vad är då modern, fungerande employer branding?
– Vad är inte employer branding? Syftet är precis som med vilket varumärkesarbete som helst att nå företagets mål och visioner. Och idag inser man att kampanjerna inte fungerar om det inte är förankrat internt. Då kommer man back to basics. Vad står vi för?  På samma sätt är det arbetsgivarvarumärket, det måste hålla hela vägen från receptionen till den svårfångade talangen man vill rekrytera.

Så det handlar inte bara om rekrytering?
- Absolut inte. Det handlar om alla medarbetare. Och om att behålla duktig personal, inte minst i dåliga tider. Fler borde räkna på vad det kostar att hela tiden ersätta medarbetare som bara stannar i två-tre år. Tvingas Du dra ned, vill Du heller inte tappa de duktigaste, då är det rätt skönt att ha lojala medarbetare.

Också handlar det om organisation? 
– Och synsätt, i många företag bär en person ensam ansvaret för employer branding-frågan. Det är ungefär som att säga att den här personen är ansvarig för hela lönsamheten. Båda frågorna bygger ju på hela personalen. Det går att prata hur mycket som helst om lönsamhet, nyckeltal och marginaler – är inte medarbetarna med, blir det väldigt svårt. På samma sätt är det med employer branding

På Företagarforum kommer Anna Dyhre att tala på frukostmötet den 2/10 med temat ”Attraktivitet och arbetsgivarmärke!"

Hon kommer även att leda en workshop på temat ”Talent Attraction”


Värd: Clockwork AB